Wednesday, December 23, 2009

Hijau Bumi Tuhan

Assalamualaikum...
Hijau Bumi Tuhan..kalau dikalangan rockers tanahair..perkataan ni memang kenal sangat la.Tajuk lagu kumpulan XPDC. Memang famous la lagu ni sampaikan kalau aku pegi karok ngan membe2, aku mesti nak nyanyi lagu ni. Antara sebabnye adalah lagu ni rancak dan kalau korang baca balik lirik dia memang banyak maksud yang mendalam. Dalam masa orang tengah nak tarah bukit la itu la ini la semata-mata untuk keuntungan diri sendiri la ataupun untuk tujuan pembangunan la (konon2 la..nak cover je tu), ada jugak sekumpulan manusia yang pada luarannya masyarakat pandang sinis je dengan kehadiran dorang ni, berusaha untuk memperjuangkan flora dan fauna pemberian Ilahi ni.
Kalau kita lihat di media2 antarabangsa banyak contoh2 kemusnahan alam sekitar yang dapat kita lihat telah pun berlaku atas bumi ni. Kebakaran hutan semakin berleluasa. Apabila ditanya mengapa ini boleh terjadi??? Ada yang jawab 'dah benda nak jadi, nak buat macam mana lagi'. Apa la punya pemikiran macam tu. Kebanyakan bencana yang jadi atas bumi ni adalah disebabkan oleh tangan2 amnusia itu sendiri gak. Dalam Islam pun ada sebut benda ni.
Sedih sangat bila dah jadi macam2 bencana atas bumi ni pun ada gak segelintir manusia yang masih tak sedar2 lagi. Masih lagi nak lakukan kemusnahan atas bumi ni.
Tuhan jadikan flora dan fauna tu ada sebabnya. Antaranya adalah untuk kita sedut oksigen yang terhasil dari proses fotosintesis dari pokok2 tu sendiri(kalau salah tlg betulkan) dan bermacam-macam lagi la. Cuba kita fikir sejenak. Kalau la Allah tarik balik pemberian-Nya itu serta-merta. Mudah2an Allah beri lagi kita peluang untuk perbetulkan kesilapan kita ni. Allah itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang.
Jadi aku harap sangat mari la kita sama-sama menjaga alam sekitar ni sebaik mungkin.
Kalau anda boleh sayang sesama  manusia, kenapa tidak untuk kita saling sayang-menyayangi sesama makhluk yang lain..
Selamatkan la alam sekitar kita...

No comments:

Post a Comment